PR of RP. In other words – does polish fashion exists?

Dużo refleksyjnego tekstu🙂 / Lots of reflections🙂

Karo miała okazję uczestniczyć ostatnio w inspirującym wykładzie z Paulą Russo, która jest konsultantką największych domów mody, doradcą do spraw marketingu, zarządzania marką i kreowania trendów. A przede wszystkim ma niezwykle charyzmatyczną osobowość i lubi budzić kontrowersje.

W czasie wykładu Paula najpierw uzmysłowiła nam, że POLSKA MODA jako pojęcie posiadające definicję, w ogóle nie istnieje. Jak się głębiej nad tym zastanowić, rzeczywiście jest w tym jakaś prawda. Kiedy słyszymy o paryskim stylu, w głowie pojawia nam się obraz prostoty i elegancji. Gdy ktoś określi ubranie mianem włoskiego, automatycznie nasuwają się nam odpowiednie skojarzenia szykownego blichtru i błyskotek. Moda angielska przywołuje  punkowego ducha, skandynawska – nowoczesność i geometryczne formy. A Polska moda – z czym się kojarzy?

Paula postawiła zarzut polskim projektantom, jakoby zamiast czerpać z kultury własnego kraju, oglądali się na designerów zza granicy. To do nich się odwołują, z nich czerpią inspirację. Polscy projektanci chcą być zachodni. Ciężko się dziwić, skoro wyrośliśmy w kulturze, w której przymiotnik „zachodni” zawsze był aspiracyjny. Od lat to co pochodziło zza żelaznej kurtyny ad hoc było lepsze. Niestety ten kompleks chyba jeszcze w nas siedzi.

Co więcej, żyjąc w systemie komunistycznym często musieliśmy zapomnieć o roli jednostki, bo liczyła się grupa. Może właśnie dlatego polscy projektanci tak bardzo stawiają na indywidualizm, nie zależy im , a nawet, co bardziej prawdopodobne, nie mają świadomości  jak ważne jest wypracowanie wspólnych – POLSKICH – podwalin rodzimej branży modowej. Po co? Po to, by polska moda, sama w sobie była marką. Z tego samego powodu, dla którego sektor kosmetyków namawia kobiety do dbania o ciało. Wszyscy producenci balsamów propagują nawilżanie, by w umysłach konsumentów wytworzyć świadomość produktu i jego zastosowania. Polska moda powinna zacząć od tworzenia własnej, kolektywnej tożsamości. a projektanci swoje marki powinni kreować w bardziej przemyślany sposób, bazując na polskiej kulturze, którą wzbogacą o unikalność własnych wizji.

Dlatego Paula zachęcała nas do „grzebania” we własnej kulturze, tradycji i historii. Należy bacznie obserwować, co jest „polskie”, a co nie. Niestety nie potrafimy dbać o PR Rzeczpospolitej. Na liście 113 krajów pojmowanych jako marka, zajmujemy 79 miejsce… Słabo… wyprzedzają nas takie kraje jak Kuba czy Algieria. Więcej  o marce POLSKA i jej sytuacji na tle międzynarodowym możecie poczytać tutaj. Niby dbamy o swój wizerunek, powstaje coraz więcej filmików promujących kraj i jego regiony. Ale ciągle brakuje spójności w tych wszystkich działaniach. Brakuje definicji polskości…

No właśnie…Co dla Was jest polskie? Macie jakieś propozycje? Po dłuższym zastanowieniu wybrałyśmy to co dla nas dobre, bo rodzime: Monika Brodka z jej ostatnią płytą i stylistyką oscylującą wokół folkloru, Gooral i jego Ethno electro oraz….butelka Lomży :)

Recently Karo had an opportunity to participate in lecture of Paula Russo – who is a consultant of big fashion brands, brand image and marketing advisor. And above all – she is a great, charismatic personality.

At the beginig Paula showed us that POLISH FASHION, as a term possible to define, doesn’t exist. If you think it twice, you’ll find the truth in such a judgement. When we hear about parisian style,  this picture of simplicity and elegancy appears in our heads. While someone mention italian outfit, we automatically imagine nobby tinsel with lots of trinkets. Then we simply associate english fashion with punk rock spirit and skandynavian style with something contemporary, plain and geometric. And what means POLISH FASHION?

Paula accused polish designers of lack of interest in own culture and looking for inspiration in works of designers from abroad. But Polish artists want to be „western”. We shouldn’t be astonished by this fact, as we think about past of Poland. An adjesctive „western” always meant for polish something aspirant. During Comunism era, everything deriving behind iron curtain was simply better. And this complex, we still wearing inside…

What is more, living in comunistic system, we were forced to forget about entity, in order to think about group. Maybe this is the reason, why nowadays polish designers are so concentrated on being indyviduals. Tey probably even do not notice how important is cooparation in creating standards and base of POLISH FASHION. What for? Because polish fashion should be brand itself. The same motivation drives all balm producents, who working together to implement awareness of how important is humilidate body and why we need to do that. Poland is supposed to begin with creating its own, collective identity, as a brand. And designers should do their work in more considered way, basing on their own culture, and then addind their indyvidual visions.

That’s why Paula encouraged us to digging in Polish tradition and history. We should observe hat is polish and what is not. Unfortunatly we have to admit that we cannot care about PR of Poland. As a brand, our country is assesed really bad – we placed 79 position on list of 113 countries… There is lack of conhesion in all our actings.

That’s the point…what you regard as a typical polish? Any suggestions? We’ve chosen 3 things which seem to us based on polish origins: a singer Monika Brodka, and her new disc and image connected with polish folklore (we love her style!!!)

Then another musician – Gooral and his album Ethno Electro (above the text)

and last but not least: design of bottle of Lomża beer.

Łomża niepasteryzowana Beer

by KARO

1 komentarz

Filed under Eventy, Miejsca, Osoby, Projektanci, Trendy

One response to “PR of RP. In other words – does polish fashion exists?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s